De geschiedenis van DCG

D.C.G. is een club met een lange historie. De club zelf werd opgericht op 11 september 1945 uit een fusie tussen D.O.S.S., Constantius en Gezellen Vier. Maar als we terugkijken naar de historie van deze drie clubs, liggen de wortels van D.C.G. in een nog verder verleden.

D.O.S.S. (de D van D.C.G.)

De oudste van de drie verenigingen was D.O.S.S., dat werd opgericht op 6 november 1920. Deze datum werd bij de fusie aangehouden als de officiële oprichtingsdatum van de R.K.S.V. “D.C.G.”.

Constantius (de C van D.C.G.)

Op 27 februari 1921 werd in het St. Johannes Bergmans patronaat de voetbalvereniging Constantius opgericht.

Gezellen Vier (de G van D.C.G.)

De vereniging Gezellen Vier werd op 9 april 1929 opgericht in de parochie van De Liefde (Da Costakade).

Door Combinatie Groot: de fusie

De Tweede Wereldoorlog betekende een moeilijke tijd voor de drie clubs. Er kon nog maar weinig gevoetbald worden. Toch vonden er nog tijdens de oorlog gesprekken plaats over een toekomstige samenwerking. Uiteindelijk werd op 11 september 1945 de nieuwe club D.C.G. (Door Combinatie Groot) opgericht.

De jaren na de oorlog

Tussen 1945 en nu kende DCG een rijke en soms roemruchte geschiedenis.

Zie ook de foto's in het fotoalbum.