Gezellen Vier

In de parochie van De Liefde (Da Costakade) waren reeds enkele pogingen om een voetbalvereniging op te richten mislukt wegens gebrek aan belangstelling. Met deze ervaring in het achterhoofd werd dan ook met angstige ogen gekeken naar de pogingen wederom een voetbalvereniging te stichten.
De heren L. van Santen, P. Asselman, G. Lammers, S. Raap en F. Snijdewind staken de hoofden bij elkaar en besloten de stap te wagen.
In 1928 werd besloten een basis te vormen. Men zou één jaar contributie betalen en na dat jaar bekijken of er bestaansmogelijkheden waren. Op 9 april 1929 durfde men het aan en Gezellen Vier was een feit geworden. Met 2 senioren- en 2 juniorenelftallen werd gestart in de 4de klassen van de D.H.V.B.. De gebondenheid aan de Gezellenvereniging werd gehandhaafd tot september 1939. Toen werd ook Gezellen Vier zelfstandig.
Aanvankelijk werd gespeeld op het Katholieke Sportpark aan de Watergraafsmeer. Dat was een apart, afgesloten sportpark voor katholieke verenigingen. De verhuizing naar de Middenweg nummer 89 in 1933 bleek Gezellen Vier goed gedaan te hebben. In 1934 immers werd het kampioenschap behaald van de tweede klasse D.H.V.B. en promoveerde men naar de eerste klasse. Dit feit viel samen met de viering van het eerste lustrum. Dit lustrum werd op grootse wijze gevierd in huize De Liefde. Het tienjarig bestaan werd een op zeer sobere wijze gevierd. Immers de financiën lieten niet toe dat men zich aan uitspattingen te buiten kon gaan. Dan maar geen festiviteiten, werd er toen gezegd.
Wat was er inmiddels gebeurd? Gezellen Vier verhuisde wederom en wel naar de Velserweg. Daar kwam men in 1938 en diende men een nieuw clubgebouw te bouwen. Dat betekende enorme financiële lasten, waarbij o.a. een lening van f. 1.200,00 gesloten moest worden. Weliswaar was dat renteloos, maar de aflossingen betekenden toch een enorme last. De kantineopbrengst was ook niet geweldig. Over het seizoen 1938/1939 werd een batig saldo van f. 172,98 geboekt. Dat was het eerste jaar na de verhuizing naar de Velserweg. Dat deze verhuizing in het voordeel van de vereniging was uitgevallen, bleek eveneens uit dit cijfer. De kantineopbrengst was in het seizoen 1937/1939 namelijk f. 1187,71.
De velden op de Velserweg werden dus in 1938 in gebruik genomen. Dat geschiedde door een plechtige aftrap door de pastoor van De Liefde, De Kok. In 1939 werd een atletiekafdeling opgericht, die echter maar een kort leven beschoren was. De heer J. Ravelli was voorzitter ad interim van deze afdeling. Later zou Ravelli een belangrijk aandeel hebben in de technische voetbalontwikkeling van D.C.G..
Over D.C.G. werd in die jaren uiteraard nog niet gesproken. Er was wel enige samenwerking tussen Gezellen Vier en Constantius, door samen een terrein te huren voor juniorenwedstrijden. Maar verder bleef het alleen maar bij vriendelijk goedendag zeggen. Wel was er in 1940 sprake van een fusie. Gesprekspartners waren Gezellen Vier en R.K.A.V.. Door de oorlog waren vele seniorenleden van Gezellen Vier naar Duitsland afgevoerd, waardoor er geen seniorenelftallen meer waren. Een fusie tussen Gezellen Vier en R.K.A.V. ging uiteindelijk niet door.
“De Gezellen Vier Bode” was het clubblad van de vereniging. Op 30 september 1941 ontvingen de adverteerders van dit blad echter de mededeling dat “Door een verordening van de bezetter de uitgave van sportperiodieken na 15 september als gevolg van de papierschaarste moesten worden stopgezet”.